Sunday, April 22, 2012

Kenangan Naik Air Asia

story begin..

masa tu aku dah ada dekat jogjakarta, kami pun pergi ke airport jogja iaitu ADISUTJIPTO AIRPORT. 
airport tak besar pon, kecik je. sebenarnya nak naik Air Asia dari jogja ke jakarta. 
dlm jam 2 kami semua pon ( kak lin, abg awie, me and ikin ) masuk la kedalam kapal terbang tersebut. semua berjalan lancar.kemudian kapal terbang pun takeoff dari landasan , kami pun berada di angkasa.
 SEHINGGALAH!! jeng jeng jeng~~~ kapal terbang tu bergoncang kuat dlm 4 saat cm tu.
muka ikin dah mcm berak kapur. pucat abis. 
"ting tong" bunyi dkt speaker kapal terbang
" to all passenger, please fasten your seat belt. " kata pramugari dalam speaker ( ha? )
aku mmg pakai seat belt dari take off tak cabut2. ( nmpk sgt takut )
ikin mengelabah pakai.
dlm 5 minit lepas tu TIBA-TIBA (jeng jeng jeng~~) 
kapal terbang tu mcm jatuh sikit ( ala2 spaceshot dkt genting , tapi tak de la setinggi mcm kat genting)
jatuh sikit la, tersentap jantung den. 
kak lin duduk seat depan dah nanges da. ( huwaaaaa~~~)

dalam kapal terbang tu semua diam. padahal masa awal2 bukan main lagi aku dengar org bersembang.
pastu keadaan dah pun stabil.

sape kate dah selesai? ada lagi yg jadi dlm penerbangan tu
landing time!
memang selalunya, waktu landing atau takeoff org dlm kapal terbang diam je..
aku pun buat muka tak tahu je pandang lua
"zerreeek" bunyi tayar tu keluar dari kapal terbang.

kapal terbang tu pun dah nak mencecah sangat dah dgn landasan. aku dah sama tggi dgn pokok2 tepi landasan. TIBA-TIBA! (jeng jeng jeng ~~) ( tak abis2 aku ni)
kapal terbang tu naik balik dgn kelajuan yg sangat tinggi. kira take off balik. tak jadi landing.

dah la aku takut bila take off ( rasa tekanan dkt bdn tau )
bila die naik balik semua bising dlm kapal terbang. 
" apa apa an ni? " mamat belakang aku = ='

" ting tong " bunyi kat speaker
" to all passenger , sorry, we can not landing as there are some problem at the landing area. please remain calm. we will landing when the problem is clear" captain da yg ckp

mcm2 hal la =  ='
lepas 20 - 30 minit baru landing. aku punya lega dah landing tak tahu nak ckp mcm mane. 
punya la scary aku naik kapal terbang dkt indonesia ni. selalu naik Air Asia tak de masalah pun. 

itulah kenangan paling menakutkan naik kapal terbang . memang aku fikir " mati la aku " masa dlm kapal terbang yg banyak benor masalahnya . apa-apa pun aku selamat dan sihat selepas landing, syukur.

kak lin dgn abang awie masa tunggu waktu penerbangan


ikin dgn aku masa dlm kapal terbang ( masa ni tak jadi apa2 lagi , muka happy je )




muka ikin risau kat dlm kapal terbang ( hahaha! )
tambah-tambah pulak aku dok menyakat dia pasal cerita aircrash investigation.
mau nanges die dibuatnye. haha!

inilah space shot yang aku maksudkan. sape yg pernah naik tahu la rasa mcm mane. tapi kat dlm kapal terbang tu tak de la seteruk naik space shot. sikit je yg jadi kat dlm kapal terbang tu :)
kalau mcm betul2 spaceshot mmg dah mati dah aku = ='


No comments:

Post a Comment